chabry6Rezidenční byty 1+kk a 2+kk představují prodejní jistotu. Větších bytů se developeři naopak bojí. Dlouhodobě stoupající poptávku zatím ignorují. Dříve silná skupina takzvaných singles však nyní vyrostla v mladé rodiny s odlišnými preferencemi. Nyní chtějí kvalitní prostor k trvalému žití – vícepokojový interiér a klidné okolí s mnoha možnostmi aktivit. Dostatečná nabídka na trhu novostaveb ale stále chybí. Výjimkou je moderní čtvrť Nové Chabry v Praze 8.

„Malé byty se staly díky nízkým cenám i akceptovatelným splátkám hypoték skvělou investicí a startovacím bydlením singles. A to už před nástupem krize, kdy se osamostatňovaly silné populační ročníky. Období krize trend jen potvrdilo. Tito lidé ale nyní už žijí v páru a plánují nebo založili rodinu. Hledají, kde se usadit,“ popsal Tal Grozner, ředitel společnosti Star Group, která stojí za rostoucí moderní čtvrtí Nové Chabry v Praze 8. „Na rozdíl od většiny developerů, kteří se soustřeďují zejména na byty menších kategorií, jsme v Nových Chabrech vsadili na netradičních 60 procent bytů 3+kk a 4+kk. Projekt zahrnuje komerční centrum s obchody a školkou, cyklostezku a možnosti dalších sportovních i kulturních aktivit. Díky 50 procentům prodaných bytů hned po třech měsících prodejů v první etapě jsme zjistili, že záměr vyšel – přesně toto současná nejsilnější skupina kupujících žádá. V projektu už žijí první obyvatelé a od jara prodáváme čtvrtou etapu.“

Podle údajů developera vzrostla poptávka po bytech 3+kk a 4+kk vlivem silných ročníků „Husákových dětí“ v posledních pěti letech až na dvojnásobek. Mladé páry anebo rodiče školkových a školních dětí tvoří přes 50 procent zájemců o koupi bytu. „Převažují kupující, kteří mají k lokalitě v blízkosti přírodních parků Čimický a Ďáblický háj nějaký vztah. Buď v Praze 8 bydleli v panelovém domě, anebo si dříve pořídili menší byt v novostavbě, který už jim nevyhovuje,“ uvedl ze své zkušenosti Tal Grozner.

Lidé chtějí bydlet v novém a s novými požadavky. Od novostaveb sice stejně jako od zavrhnutých satelitů očekávají blízkost přírody, ale také sportovního vyžití, zajištěnou občanskou vybavenost a snadné spojení hromadnou dopravou i vlastním autem. To využívají poměrně často, proto vnímají jako velké plus i parking přímo uvnitř objektu propojený s výtahem.

„Problém je, že developeři stále ještě výstavbu nepřizpůsobili poptávce mladých rodin. Trendem, který naznačuje brzkou změnu, je však plánování projektu tak, aby případným spojením menších bytů mohl v případě zájmu vzniknout velký vzdušný byt,“ popsal Tal Grozner. „Největší důraz zákazníci kladou na rozlehlý obývací pokoj s kuchyňským koutem, dostatek úložných prostorů, komory třeba pro čisticí prostředky, vestavěné skříně a podobně. Populární jsou ložnice s vlastní koupelnou i samostatné šatny. V našem případě klienti řeší i přímé okolí, blízkost zbudované mateřské školy, obchodů, relaxačních a sportovních zón i dětských hřišť.“

Až 50 procent zájemců byt koupí ve fázi výstavby, kdy si mohou prohlédnout zrenovované okolí, vybrat si dle svého vkusu povrchy a materiály interiéru, ale i upravit celkovou dispozici bytu. „S ohledem na rozestavěnost budovy je častým předmětem změny například rozvod elektroinstalace tak, aby přesně odpovídal budoucímu rozvržení nábytku v bytě. Této variability využívá až 40 procent kupujících. Pokud je možné ještě zasáhnout do projektové dokumentace s dopadem do zdění, přeje si ji 15 procent rezidentů,“ vyjmenoval výhody nákupu před výstavbou nebo během ní Tal Grozner.